Raport
Proiectul ”Radacinile noastre” a fost initiat de catre Asociatia ”Centrul pentru Activitate Sociala PRISMA” din orașul Suwalki - Polonia, Asociatia pentru Tineret “4Young” din Ploiești și liceul Eišiškių Stanislovo Rapalionio Gimnazija din Eišiškės, Lituania. Proiectul s-a derulat in cadrul Programului ”Tineretul in actiune”, sub egida Directoratului General Educatie și Cultura al Comisiei Europene și și-a propus dezvoltarea spiritului civic european in randul tinerilor participanti. Activitatile programate au vizat, printre altele, domenii precum multiculturalismul, problematica minoritatilor, depașirea clișeelor culturale, istoria celor trei tari participante, formarea Uniunii Europene.
Cele trei echipe au fost alcatuite din cate 12 participanti, liderul grupului polonez, dl. Arkadiusz Wasilewski, fiind și coordonatorul proiectului. La sosirea pe aeroportul din Varșovia am fost intampinati de reprezentantul organizatorilor, care ne-a fost ghid pe durata vizitarii capitalei polone. Impreuna am parcurs ”Drumul Regal”, de-a lungul caruia se afla o serie de monumente și locuri de interes turistic: statuia lui Nicolaus Copernic, Universitatea, Palatul prezidential, monumentul poetului Adam Mickiewicz, fostul palat regal, catedrala ”Sf. Ioan”, vechea piata a orașului, dar și partea noua a orașului, centrata in jurul Palatului Culturii și Știintei. Dupa vizitarea Varșoviei ne-am indreptat spre zona Lacurilor Mazuriene, locul de desfașurare a proiectului. Pentru tabara a fost aleasa o locatie pitoreasca, Centrul pentru Agroturism ”Jacwing” din localitatea Smolniki, situat in Parcul Natural Suwalski, la 300 m de lacul Jaczno, in mijlocul padurilor de brazi.
Inca de a doua zi cele trei grupuri participante au trecut la explorarea regiunii, printr-o drumetie prin Parcul Natural Suwalki, printre mori de apa, lacuri postglaciare, paduri de conifere și forme de relief ramase in urma celor trei glaciatiuni care au avut loc in aceasta zona – de exemplu, o portinue din traseu am mers printr-o ravena folosita drept drum inca din Evul mediu (in anul 1426 pe aici au trecut cavalerii teutoni spre Lituania).
Activitatile de grup s-au desfașurat in ”Sala de jocuri” a taberei și au inclus:
- workshop – uri pe teme interculturale (”Situatia minoritatilor in tarile noastre”, ”Multiculturalismul”, prezentari de genul ”Triburi in tara noastra”)
- invatarea unor cuvinte și fraze in limbile celorlalti participanti
- scenete
- seri culturale care au inclus prezentarea tarii, a celor mai interesante monumente și locuri, cantece, dansuri, mancare traditionala
- focuri de tabara
- intreceri sportive (volei, alergari, fotbal) – coordonate de liderul grupului lituanian, prof. Darjuš Belopetrovič
Acestea s-au impletit cu alte actiuni, desfașurate ”pe teren”.
Prima excursie si-a propus vizitarea zonei Suwalki: podurile de pe raul Krasnaya, apoi orasul Suwalki unde, la muzeu, am vizionat o expozitie pe tema minoritatilor din aceasta zona a Poloniei. Seara, in cadrul Festivalului international de teatru de la Suwalki, am urmarit spectacolul cu piesa “Na Wostok” (“La est”), sustinut de o trupa de actori polonezi si ucraineni in nocturna, pe o scena amenajata in mijlocul padurii de la Turtul.
Cea de-a doua excursie a avut o tenta mai “sportiva”: dupa o partida de paintball, cei mai multi dintre noi participand pentru prima data la o asemenea intrecere, a urmat o plimbare de aproape cinci ore cu canoea pe raul Czarna Hancza, sport traditional in Polonia, dar in care noi eram debutanti. Trebuie sa recunoastem ca, desi la prima vedere canoea pare un sport greu, care ar necesita o conditie fizica deosebita, in realitate canotajul turistic nu este deloc solicitant ci, din contra, relaxant si a reușit sa ne cucereasca pe (aproape) toti!
Intorsi in tabara, am primit vizita unui arheolog de la Muzeul din Suwalki, care ne-a facut o prezentare detaliata a siturilor si descoperirilor arheologice din zona.
Pentru exemplificarea a ceea ce am vazut la muzeu si la prezentarea arheologica, in ziua urmatoare s-a organizat o drumetie (daca putem numi asa o “plimbare” de peste 20 km) printr-o zona cu peisaje deosebite, pentru a vizita asezarile minoritatii crestinilor de rit vechi pe care le vazusem la expozitia din Suwalki, precum si un sit arheologic despre care se mentionase in prezentarea din ajun, respectiv ruinele ultimului castel al triburilor sudoviene, cucerit de teutoni in anul 1286; aici am fost pusi in postura unui arheolog care, pornind de la urmele apropape insesizabile lasate in teren, trebuie sa reconstituie, folosindu-si imaginatia, forma initiala a castelului. A fost o experienta putin abstracta, dar inedita, avand in vedere ca ne aflam pentru prima data intr-un sit arheologic. Pe drumul de intoarcere ne astepta din nou ceva inedit: in cadrul masurilor de diseminare a proiectului, o echipa a televiziunii locale ne-a intervievat in legatura cu activitatile derulate in proiect.
Si pentru ca mai era loc de lucruri “inedite”, in ziua urmatoare colegii polonezi ne-au pregatit o “noapte a vampirilor” in mijlocul padurii! Mai spunem doar ca totul a inceput la miezul noptii...
Programul a inclus si activitati cu caracter social, respectiv igienizarea zonei din apropierea lacului Hancza si a cimitirului din Smolniki.
In ultima seara, cina festiva ne-a fost servita in curtea taberei (numai pregatirea fripturii a durat trei ore), dupa care a urmat ultimul foc de tabara, la care, intr-un cadru emotionant, fiecare din noi ne-am expus parerea despre proiect, seara incheindu-se pe ritmuri folk poloneze, romanesti si lituaniene.
In sinteza, proiectul si-a propus (si a si reusit) sa abordeze o serie de probleme existente in spatiul Uniunii Europene, aceasta structura care grupeaza 27 de state situate pe un teritoriu imens. Pornind de la cei doi factori ai sintagmei “unitate in diversitate”, am incercat, impreuna, sa constientizam faptul ca, desi provenim din spatii geografice si culturale diferite, exista multe lucruri pe care le putem imparti intre noi.
Fiecare echipa si-a prezentat istoria, traditiile, obiceiurile, chiar limba, pe de o parte, iar pe de alta parte a cautat sa asimileze elemente specifice celorlalte grupuri. S-a desprins concluzia ca este foarte important pentru tinerii de azi sa poata depasi barierele culturale, lingvistice, ale mentalitatilor datorate, de multe ori, unor tensiuni sau chiar conflicte ce tin de domeniul istoriei mai vechi sau recente. Parafrazandu-l pe Jean – Paul Sartre, am putea afirma ca europenii sunt condamnati sa fie uniti. Ori, in aceste conditii, tinerii de azi sunt “condamnati” sa colaboreze; ei sunt cei care vor lucra impreuna, in diverse state ale Uniunii si tot ei ii vor primi, la randul lor, in comunitatea lor pe cetatenii europeni din alte zone. Ca urmare, ei trebuie sa invete doua lucruri: sa se integreze intr-un mediu diferit de cel din care provin si sa-i tolereze pe alogeni, pe cei diferiti de ei, cei care sunt “altfel” din punct de vedere etnic, religios sau cultural. Acestea sunt ideile in jurul carora s-au derulat activitatile proiectului.
In timpul dezbaterilor sau chiar in mijlocul jocurilor am constatat ca exista o multime de aspecte la care nu ne-am gandit, de fapt, niciodata; de exemplu, este necesar sa cunosti foarte bine zona din care provii, sub aspect geografic, istoric, cultural, pentru ca poate veni un moment in care sa trebuiasca sa raspunzi la intrebarea “cine esti”, sa trebuiasca sa-ti definesti identitatea; ne-am dat seama de aceasta odata cu pregatirea serii culturale, dar si cand am fost pusi in situatia sa pregatim, in scurt timp, o sceneta despre un moment semnificativ din istoria noastra sau cand a trebuit sa improvizam “ceva” legat de populatiile din antichitate. La fel, una din activitati presupunea sa decidem “sacrificarea” unei persoane minoritare intr-o situatie de criza; concluzia a fost ca, oricat de obiectivi am incerca sa fim, o astfel de incercare s-ar baza, de fapt, pe factori subiectivi, proveniti de multe ori din clisee culturale, in realitate toti oamenii avand acelasi drept la existenta.
De la jocuri simple, in care fiecare din noi imita un animal, ajungeam usor la probleme destul de sensibile, de genul:
a fost necesara crearea Uniunii Europene si de ce?
Care sunt fundamentele sale?
Este Uniunea o structura solida?
Exista azi riscul ca ea sa esueze? Dar riscul ca natiunile care o alcatuiesc sa-si piarda identitatea?
La final, cel mai important rezultat s-a dovedit a fi cresterea capacitatii de a-i intelege pe ceilalti, de a ne apropia de oameni aparent diferiti de noi, de a interrelationa cu tinerii din celelalte tari.
Profesor Mihai Mihaila – insotitorul grupului roman
Impresii ale participantilor romani
”Mai toate proiectele sau programele pentru tineret (si nu numai!) incep cu inevitabila intrebare: „Ce asteptari ai de la acest proiect/ program, etc.?” Si presupun ca e important ca, in astfel de situatii, sa pornesti cu asteptari cat mai mari pentru ca de cerintele si dorintele exprimate de catre participanti depind in mare masura standardele si obiectivele ce vor fi fixate pentru activitatile inscrise in program. Dar uneori...
Am plecat in Polonia fara sa stiu exact la ce sa ma astept. Avusesem inca de la inceput toate datele problemei (tema si informatii despre desfasurarea proiectului, numele locatiei, perioada, numarul si nationalitatea participantilor), dar acestea nu-mi elucidau prea mult necunoscutele. Si, in plus, aveam mici rezerve cu privire la ideea de a petrece doua saptamani intr-o mica localitate pe care o credeam departe de lumea orasului, undeva pierduta printre hectare de paduri si lacuri. Insa mi-a fost dat sa gasesc un adevarat complex turistic, rustic si primitor, si un grup considerabil de tineri zambitori, aliniati pentru intampinarea noastra, dornici sa ne cunoasca si sa ne ofere o mana de ajutor cu bagajele.
Pot spune ca am indragit activitatile inca din prima zi. Am fost putin dezamagita ca in randul lituanienilor se aflau doar cateva persoane care puteau vorbi sau macar intelege partial engleza, dar polonezii s-au dovedit foarte buni – si rabdatori! – translatori, iar jocurile de invatare interculturala ne-au ajutat sa trecem treptat si peste aceste bariere lingvistice.
Discutiile au fost mereu animate de diverse activitati distractive, iar programul mult mai putin solicitant decat ma asteptam, permitand petrecerea unui numar mai mare de ore in aer liber. Astfel am avut ocazia sa exploram zona, renumita pentru frumoasele sale lacuri, am inotat, am facut paintball, canoe, am vizitat muzee si un sit arheologic, am avut competitii sportive (in care toate probele au fost castigate de lituanieni – cunoscatorii stiu de ce...), am cantat si ne-am jucat de-a triburile in jurul focului de tabara, am ajuns sa ne cunoastem reciproc tarile cu ocazia serilor culturale – si spre mandria noastra, trebuie mentionat ca dansurile si mancarea traditionala romaneasca au facut senzatie printre straini! E drept ca unele activitati ne-au cam pus la incercare (a se citi cele care presupuneau efort fizic sustinut), unii dintre noi s-au acomodat putin mai greu cu preparatele poloneze, altii cu... dusurile scotiene, insa la finalul zilei ceea ce a contat cel mai mult a fost ca am descoperit cat de multe lucruri avem in comun cu persoane de varsta noastra, dincolo de orice granite teritoriale si culturale. Iar constientizarea existentei unui astfel de fond comun ar putea fi cheia catre o Europa mai buna, mai unita.
In final, coplesita de emotia ce plutea in aer in noaptea cand, adunati cu totii in jurul ultimului foc de tabara, ne impartaseam impresiile si gandurile de ramas bun, mi-am dat seama ca nu mai avea nicio importanta daca si ce asteptari nutrisem inainte. Pentru ca, uneori, lucrurile ies chiar cu mult mai bine decat ne-am putea vreodata astepta!”
”Proiectul “Our Roots” a avut ca scop schimbul intercultural intre tineri si a constat in activitati atractive si placute, cum ar fi: ice-breaking games, seri interculturale, proiectii multi-media, discutii libere si excursii. Toate acestea ne-au dezvaluit diversitatea culturala a celor 3 tari (Romania, Polonia, Lituania) si ne-au ajutat sa mentinem un dialog activ.
Diversitatea activitatilor si dinamismul pe care acestea l-au creat au fost esenta intregului proiect.
Este de apreciat faptul ca s-a incercat imbinarea utilului cu placutul: activitatile de ecologizare (igienizarea diferitelor locatii), urmate de diverse jocuri distractive si educative. Acestea au avut ca scop apropierea persoanelor de culturi diferite, invatandu-ne ce inseamna munca in echipa si importanta acesteia.
Foarte mult s-a pus accentul pe activitati fizice si sportive. Excursiile (orientarea cu harta si busola, vizitarea unui castel) au meritat efortul datorita locurilor interesante pe care le-am vazut.
O experienta unica a fost si plimbarea cu canoea, care ne-a pus la incercare rezistenta fizica si determinarea. Cu toate ca am suferit cateva pierderi (liderul nostru ”a intrat la apa” cu tot cu aparatul foto – liderul a fost recuperat, aparatul nu), iar la final am castigat batalia cu vaslitul prin stufaris.
In Suwalki am avut ocazia sa ne bucuram de frumusetea acelor locuri pitoresti, iar activitatile desfasurate in fiecare zi au reusit, prin valoare lor artistica, sa ne incante si sa ne farmece.
Prin aceste activitati desfasurate in Polonia s-au dezvoltat relatiile de prietenie intre tinerii din cele 3 tari si, de asemenea, ne-am apropiat de ceea ce inseamna “Radacinile Noastre”.”
”Prin intermediul acestui proiect am avut ocazia sa descopar culturile poloneza si lituaniana, am vizitat locuri foarte interesante si am cunoscut persoane de care cu siguranta imi voi aminti. Am participat la activitati recreative si foarte amuzante, am invatat sa ma descurc in orice conditii si cu siguranta nu voi uita aceasta experienta. A fost o tabara foarte frumoasa, m-am distrat, am invatat multe lucruri utile pentru viitor si sper ca voi mai avea ocazia sa particip si anul viitor la un astfel de proiect.”
"Ma simt mandru si fericit ca am luat parte la un proiect de nivel european precum cel desfasurat vara aceasta in Smolniki, Polonia.
In calitate de consilier al Consiliului Local al Copiilor și Tinerilor Ploiesti nu am putut sa nu remarc organizarea excelenta a studentilor polonezi - folosindu-se de jocuri interactive, de prezentari interesante, de competitii angrenante si de activitati in aer liber, au reusit sa creeze o atmosfera placuta, in care noi, tinerii participanti din cele 3 tari, am putut forma prietenii durabile si am acumulat informatii intr-un mod placut.
Consider ca aceste tabere de nivel european, proiectate sa imbunatateasca nivelul de comunicare si de informare al tinerilor, sunt un beneficiu din care toata lumea are de castigat. De asemenea, imi doresc ca si pe viitor sa particip in astfel de proiecte alaturi de Asociatia 4Young.”
Consilier la Departamentul de Cultura al Consiliului Local al Copiilor și Tinerilor Ploiesti
” A fost una dintre cele mai frumoase tabere deoarece am avut ocazia sa ne cunoastem intre noi si am avut deosebita ocazie sa cunoastem copii din alte tari. De asemenea, am vizitat locuri minunate si am vazut peisaje fantastice . Parerea mea este aceea ca proiectul ne-a ajutat sa ne imbunatatim in primul rand engleza, sa ne ajute sa comunicam si cu oamenii din alte tari si ne-a imbogatit cultura generala .
Sper ca si anul viitor sa plecam impreuna intr-o tabara la fel de interesanta si frumoasa.”
”Pe 2 august am aterizat in inima Poloniei.Varsovia, incarcata de istorie, ne-a impresionat prin numeroase vestigii ale perioadelor de glorie, ce au scapat distrugerilor celui de-al Doilea Razboi Mondial.
Regret ca a fost scurta sederea in acest minunat oras, pe care cu siguranta il voi vizita din nou. A doua zi am ajuns in Tabara internationala din Smolniki. Pe parcursul a doua saptamani, micul nostru grup format din 12 tineri coordonati de dl. Mihaila, si-a facut prieteni din grupurile celorlalti elevi si studenti din Lituania si Polonia.
Experienta a fost de neuitat. Temele despre minoritati ,precum si serile dedicate fiecarei tari participante, cursurile de canotaj si de salvare a mediului,de orientare in padure si alte proiecte ne-au fost adevarate lectii de istorie, sport, limbi straine si educatie civica.
Prin intermediul acestei tabere am reusit sa imi fac noi prieteni, sa imi perfectionez cunostintele de limba engleza, sa comunic mai usor cu persoane noi, sa lucrez intr-un grup, am invatat multe lucruri care pe viitor imi vor fi utile.”